مکتوبات

تحلیل‌های مستقل، متعهد و عدالت‌خواهانه درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم

مکتوبات

تحلیل‌های مستقل، متعهد و عدالت‌خواهانه درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم

آقای جلایی‌پور! اشکال پیشنهاد رفع‌حصر دقیقا همین است | علی_فرج_اللهی

آقای جلایی‌پور! اشکال پیشنهاد رفع‌حصر دقیقا همین است | علی_فرج_اللهی

حمیدرضا جلایی‌پور برای رفع حصر تدریجی، پیشنهادی چند مرحله‌ای و مبتنی بر گامهای متقابل «نظام» و «اصلاح‌طلبان» داده است:

- اصلاح طلبان تعهد می دهند پیامد رفع حصر به اعتراضات خیابانی منجر نشود | ۲- پس از رفع حصر، اصلاح طلبان در تبلیغات خود از «برد طرفین» دفاع خواهند کرد | ۳- در گام اول مامورین امنیتی خانه محصورین را ترک کنند | ۴- همه خویشاوندان محصورین بتوانند آنها را آزادانه ملاقات کنند | ۵- در گام سوم دوستان محصورین بتوانند به ملاقات آنها بروند.

سالهاست جریان اصلاحات تلاش کرده خود را نه «بخشی» از نظام، بلکه «مقابل» نظام تعریف کند و هربار با اهرم اِعمالِ فشار، از نظام باج‌خواهی کند. گاهی با تحریم انتخابات، گاهی تهدید به خروج از حاکمیت، گاهی تحصن مجلس ششم و گاهی با اردوکشی خیابانی و این اواخر هم موج‌های توئیتری و فضای مجازی. منطقی که «رهبری» هم به همان تعداد دفعات ثابت کرده‌اند زیر بارش نمی‌روند. نه با تهدید به تحریم انتخابات، قاعده‌ی قانونی نظارت استصوابی لغو شد؛ نه از ترس خروج اصلاح‌طلبان از حاکمیت، قانون اساسی و ولایت‌فقیه مندرج در آن دستکاری شد؛ نه با تحصن مجلس ششم شورای نگهبان از رد صلاحیت تندروهای مجلس ششمی کوتاه آمد و نه با آشوب خیابانی، انتخابات 40 میلیونی باطل شد.

تز تعیین «رابط اصلاح‌طلبان و رهبری» پس از فوت مرحوم رفسنجانی و «رفع ممنوع‌التصویری خاتمی» هم به همین خاطر شکست خورد که رهبری اساسا حاضر نیست بپذیرد یک جریان سیاسی، خود را «رقیبِ هم‌وزنِ» نظام ببیند و بخواهد با آن مذاکره و معامله کرده و شرط و شروط تعیین کند. رهبری، نظام را به سبک امام‌خمینی و انقلابی‌اش قبول دارد که مقابل نظام، ضدانقلاب است، نه هیچ جریان دیگری. هرکس باید مسئولیت اعمالش را بر عهده بگیرد و در صورت خطا، اصلاح کند.

مشکلِ ایده‌های رفع حصریِ این چندساله هم همین است که بر همین تقسیم‌بندی غلط «ما» و «نظام» بنا شده‌اند. در حالی که رهبری بر «عذرخواهی» آنهایی که هشت ماه کشور را به آشوب کشیده‌اند تاکید دارند، جریان حامی‌فتنه از «رفع سوء تفاهم» و «آشتی‌ملی» سخن می‌گوید و می‌خواهد با «فشار» و «چانه‌زنی» و «معامله» کار را پیش ببرد.

yon.ir/lULXb

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.