مکتوبات

تحلیل‌های مستقل، متعهد و عدالت‌خواهانه درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم

مکتوبات

تحلیل‌های مستقل، متعهد و عدالت‌خواهانه درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم

مسعود کرباسیان؛ مردی برای تمام فصول! | سعید_فضل_زرندی

مسعود کرباسیان؛ مردی برای تمام فصول! | سعید_فضل_زرندی

1️⃣ به‌احتمال بالا اگر همین‌الان در خیابان و از مردم عادی و یا از اطرافیان خود بخواهید که برای شما 5 اولویت درزمینهٔ اقتصاد کشور بشمارند، بسته به اطلاعات اقتصادی‌شان مواردی نظیر بیکاری، رکود، بحران بانکی، تحریم، واردات و امثال این چنین مشکلاتی را خواهند گفت. اما احتمالاً هیچ کدام به "لزوم مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم" اشاره‌ای نخواهند کرد.

2️⃣ مسعود_کرباسیان، معاون وزیر اقتصاد و رئیس این چند ساله گمرک از طرف رئیس جمهور به‌عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه جهت رأی اعتماد به مجلس معرفی شده است. مسعود کرباسیان درس‌خوانده حسابداری و مدیریت بوده و تا کنون نیز عمدتاً در نقش معاونت بازرگانی در وزارتخانه‌های مختلف حضور داشته است. چندین جلد کتاب ترجمه کرده که البته در اقلاً شصت درصد این کتاب‌ها جهانی_شدن را توضیح داده و مدح می‌کند. در باب آخرین مسئولیت او می‌توان گفت که عملکردش در گمرک چشمگیر بوده و درآمدهای گمرکی افزایش خوبی داشته‌اند.

3️⃣ روحانی در جلسه معرفی و دفاع از کابینه پیشنهادی، مسئله اول اقتصاد کشور را "مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم" نامید. علاوه بر این، عامل جلب توجه اش به کرباسیان را عملکرد خوب او در گمرک دانست.

4️⃣ دولت یازدهم شاید رکورددار افزایش هزینه_جاری در بین دولت‌های پس از انقلاب بود. این را بگذاریم کنار این حقیقت که هیچ وقت بدهی‌های_دولت به مردم و همچنین بانک‌ها در این حد شدید نبوده است. چگونه می‌شود که دولت در این حد بالای از بدهی، هم‌زمان پرخرج‌ترین هم شده باشد؟ پاسخ این است که دولت از دو مسیر توانست کمبودهای مالی خود را تا حدی رفع و رجوع کند، یکی مسیر خلق_پول و دیگری افزایش درآمدهای مالیاتی و گمرکی. مسیر دوم البته در عمل باعث فشار مضاعف بر تولیدکننده و وارد کننده عادی شد و آن‌چنان تأثیری بر مؤدیان فراری و یا قاچاقچیان نداشت.

5️⃣کلیدواژه "مبارزه با پول‌شویی" در عصر روحانی ما را فقط به یاد قرارداد اجرایی ننگ آور fatf می‌اندازد. یاد مغالطه‌هایی که در آن ایام می‌شد و fatf را صرفاً به‌عنوان یک مسیر راهگشا برای شفافیت تراکنش‌های بانکی و مبارزه با پول‌شویی معرفی می‌کرد. نقطه اثر اصلی این مغالطات تفکراتی بود که هر نوع جهانی شدن و معاهده_بین‌المللی را اساساً مثبت می‌انگاشتند و حتی حاضر به گوش دادن استدلال‌های رد این معاهده نبود. یادمان هست که برخلاف سایر امورات مربوط به بانک، این مورد خاص منحصراً توسط وزیر اقتصاد جناب آقای طیب‌نیا پیگیری و امضا شد.

6️⃣ روحانی از وزیر اقتصاد خود چه می‌خواهد؟ برنامه ریزی برای حل معضل بیکاری و رکود؟ اصلاح سرسختانه نظام_بانکی؟ رسیدگی به وضعیت فاجعه بار صندوق‌های_بازنشستگی؟ خیر! روحانی دو خواسته اصلی از وزیر اقتصاد دارد، اول اینکه با توجه به وضعیت رو به خراب‌تر شدن دسترسی ایران به منابع ارزی و پول نفت، بدون دخالت در سایر امور مشغول افزایش درآمدهای دولتی از مسیر مالیات و گمرکات باشد. دوم اینکه پروژه fatf را آرام‌آرام جلو ببرد که الحق از هر نظر برای ادامه حیات دولت به سبک روحانی لازم است.

کرباسیان در مورد اول توانمند و مطلع، و در مورد دوم موافق و همراه خواهد بود.

به نظر میاید کرباسیان گزینه ایده آلی برای وزارت_اقتصاد روحانی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.