مکتوبات

تحلیل‌های مستقل، متعهد و عدالت‌خواهانه درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم

مکتوبات

تحلیل‌های مستقل، متعهد و عدالت‌خواهانه درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم

مجمع ریش سفیدان! l مهدی_دزفولی

مجمع ریش سفیدان! l مهدی_دزفولی

سرانجام پس از چند ماه انتظار و حرف و حدیث ها، ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شد. ترکیبی که در مجموع توازن سیاسی و اجتماعی در آن همچنان رعایت شده است و این یعنی رهبری انقلاب اسلامی همچنان معتقد به حضور تمام ظرفیت سیاسی و اجتماعی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بر خلاف تمام شایعات قبل نه محمود احمدی نژاد حذف شد و نه علی اکبر ناطق نوری. حجت الاسلام ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف و سید محمد صدر و آیت الله مجتهد شبستری هم اضافه شدند که هر کدام از این افراد در سال های اخیر مواضع سیاسی جالبی داشته اند. رئیسی معاون اول سابق قوه قضائیه و رئیس کنونی آستان قدس رضوی و محمد باقر قالیباف شهردار کنونی تهران و هر دو نفر کاندیدای انتخابات سال 96، محمد صدر هم از بنیانگذاران حزب مشارکت ایران اسلامی است و از معتمدین سید محمد خاتمی. مجتهد شبستری هم امام جمعه سابق تبریز و نماینده سابق رهبری در استان آذربایجان شرقی.

در راس همه آیت الله هاشمی شاهرودی است که به ریاست مجمع رسیده است و دوباره به متن مسائل سیاسی ایران پس از سال 88 بازگشته است.

هاشمی شاهرودی می تواند جانشین خوبی برای هاشمی رفسنجانی باشد، همان طور که سال 93 هم یکی از گزینه های هاشمی رفسنجانی برای ریاست خبرگان رهبری هاشمی شاهرودی بود که البته در دقیقه آخر کنار کشید!

مجمع تشخیص در دوره جدید تغییرات زیادی از نظر ساختاری می کند. مرکز تحقیقات استراتژیک که از یادگارهای دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بود حذف می شود و برخی معاونت ها و ... نیز ادغام می شود.

به هر حال با ترکیب جدید مجمع تشخیص توازن سیاسی تا حدی حفظ شد اما تغییرات ساختاری جدیدی رقم خواهد خورد در این مجمع ریش سفیدان و پارکینگ مدیران باسابقه نظام جمهوری اسلامی ایران!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.